Główna Chen Taiji Chuan
Taiji Chuan
Iwona Grześkowiak

CO TO JEST TAIJI


Taiji liczy sobie kilka tysięcy lat i narodziło się w Chinach. Obecnie znane jest na całym świecie i coraz więcej ludzi ma okazję uczyć się tej wspaniałej sztuki.

Niezależnie od tego czy Tai Chi jest traktowane jako sztuka walki,  medytacja w ruchu,  rodzaj gimnastyki czy sposób na spędzanie wolnego czasu daje każdemu adeptowi, który się nim zajmuje pod kierunkiem dobrego nauczyciela, narzędzia i techniki do pracy nad własnym ciałem i umysłem.


Taiji (w tłumaczeniu: „najwyższy szczyt”) pozwala poprzez regularny trening osiągać coraz wyższy stopień zjednoczenia ciała i umysłu i pomaga wydobyć z każdego potencjał który w nim drzemie. Poprzez spokojne ćwiczenia rozpoczyna się powolny proces poznawania własnego ciała, oraz harmonii świata, w którym żyjemy. Proces ten zaczyna się od zrobienia pierwszego kroku i w zależności od tego czy jest w nas wola i konsekwencja w dążeniu do doskonałości, może trwać do końca naszego życia, ponieważ z czasem z treningu może , a nawet powinien przekształcić się w styl życia.


Ćwiczenia Taiji Chuan prowadzą nas najpierw przez bardzo ogólne poznanie swojego ciała. Wtedy zaczynamy dostrzegać że jego części nie są skoordynowane ze sobą, a na pozór prosty ruch, który mamy wykonać staje się nagle bardzo trudny. Uczymy się równowagi naszego ciała fizycznego najpierw w ćwiczeniach w miejscu a następnie w ruchu i z czasem zaczynamy zauważać coraz więcej elementów, których na co dzień w ogóle nie dostrzegamy.

Przyglądając się własnemu ciału podczas ćwiczeń przenosimy stopniowo naszą uwagę z zewnątrz do wewnątrz przez co nasz umysł staje się spokojniejszy i bardziej zharmonizowany z naszym ciałem. Nasze ciało nabiera płynności w ruchu poprzez usuwanie napięć, które w nim tkwią.

Z czasem możemy się nauczyć przenosić to coraz większe zjednoczenie umysłu i ciała na każdy aspekt naszego życia. Pozwala nam to pokonać wszechobecny w dzisiejszych czasach stres, utrzymać ciało w dobrym zdrowiu i jednocześnie nauczyć się rozumieć własne potrzeby. Nasz umysł staje się spokojny, a nasze życie przez lepsze zrozumie roli człowieka wpisanego pomiędzy niebo i ziemię nabiera większego sensu i przynosi nam większą radość.


Dzięki pracy i podporządkowaniu swojego życia idei niesienia Taijiquan całemu światu przez takie osoby jak Chen Xiaowang, jego syn Chen Yin Yung czy Jan Silberstorff mamy dzisiaj możliwość uczyć się tej sztuki prawie w każdym kraju i w każdym większym mieście. Kiedyś, aby poznać jej tajniki z czystego niezafałszowanego przekazu trzeba było jechać do Chin. Ale i to nie wystarczało. Jeszcze trzeba było znaleźć tam Mistrza, który w ogóle chciałby nas uczyć i przekazać nam całą swoją wiedzę jaką posiada i jaką jesteśmy w stanie od niego przyjąć. A to nie było takie łatwe. Dzisiaj wystarczy wsiąść w samochód lub autobus i po kilku minutach docieramy do miejsca gdzie możemy poznawać Taiji Chuan.


W ramach ćwiczeń Tai Chi (Styl Chen) można wyodrębnić:


1.         Medytację na stojąco:

  • bazowe ćwiczenie pozwalające na pracę nad ciałem i umysłem w pozycji statycznej;
  • uczy koncentracji i pozwala uspokoić umysł;
  • pomaga w skoordynowaniu oddechu z ciałem;
  • pomaga w ześrodkowaniu ciała:
  • zwiększa poziom energii


2.         Chan Si Gong (Ćwiczenia Rozwijania Jedwabnej Nici):

  • początkowe ćwiczenia w ruchu;
  • uczą koordynacji poszczególnych części ciała;
  • uczą jak zastosować doświadczenia z Medytacji na stojąco do ćwiczeń w ruchu;
  • zwiększają poziom i jakość energii w naszym ciele
  • usprawniają przepływ energii w całym ciele ;


3.         Formy ręczne :

  • przekładają doświadczenia z powyższych ćwiczeń na coraz bardziej skomplikowane       układy ruchu;
  • pomagają lepiej zrozumieć i poczuć własne niedoskonałości i blokady;
  • przez powolne ćwiczenia prowadzą do szybkości i wysokiej jakości ruchu;
  • prowadzą do coraz głębszego zrozumienia zasad prowadzących do dobrego zdrowia;
  • formy podstawowe, dynamiczne  i spiralne pozwalają wypracowywanie coraz lepszej jakości i koordynacji ciała i umysłu;

4.         Formy z bronią:

  • stanowią kolejny stopień trudności przekładania doświadczeń i umiejętności nabytych z ćwiczeń bazowych;
  • uczą sprawności w pracy z zewnętrznym narzędziem wprowadzonym do treningu;
  • są kolejnym etapem pracy energetycznej sięgającej poza nasze ciało - do broni, której      używamy do treningu;

5.         Trening z partnerem

  •  pozwala przenieść doświadczenia pracy z poprzednich ćwiczeń na ćwiczenia z    partnerem,
  • jest sprawdzianem jakości wypracowanej podczas treningu form,
  • uczy technik i zastosowań dla celów samoobrony,

Iwona Grześkowiak/ Styczeń 2010

iwonagrzeskowiak@onet.pl

Zdjęcia Mistrzów: M. Vorwerk, Projekt i wykonanie: Pracownia Athanor